Konya19 °C
221 52 52

HABERLER

Yazı Boyutu :

Konya İli Ekonomik Göstergeleri – Nisan 2019

Konya İli Ekonomik Göstergeleri – Nisan 201925 Nisan 2019 Perşembe 14:30

Konya’da perakende güveni geçen yıla kıyasla azalırken, geçen aya kıyasla arttı. Perakende güveni mart ayında en çok “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” sektöründe arttı.

Konya İli Ekonomik Göstergeleri – Nisan 2019

Konya Ticaret Odası ve TEPAV işbirliği ile yapılan “Konya İli Ekonomik Göstergeleri”, Konya ekonomisinin aylık sektörel analizi ortaya çıkmaktadır. Çalışma beş ayrı alt bültenden oluşmaktadır: Perakende Güven Endeksi, Hizmet Sektörü Güven Endeksi, İnşaat Sektörü Güven Endeksi, İstihdam İzleme Bülteni ve Dış Ticaret Bülteni. Perakende sektöründe 300, Hizmetler sektöründe 300 ve İnşaat sektöründe 200 firma ile yüz yüze anket yapılmaktadır.

Konya’da perakende güveni geçen yıla kıyasla azalırken, geçen aya kıyasla arttı:

Mart 2019’da TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE) -15,0 puan değerini alırken, KOPE
-13,6 puan değerini aldı. Geçen yılın aynı dönemine göre KOPE 12,1 puan, TEPE 2,5 puan azaldı. KOPE geçen aya göre 4,5 puan, TEPE ise 6,7 puan artış gösterdi. Konya perakendesi, Türkiye genelinden daha iyi; AB-28’den daha kötü performans gösterdi.

Perakende güveni mart ayında en çok  “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” sektöründe arttı:

Konya’da perakende sektörüne alt sektörler itibarıyla bakıldığında, perakende güveni mart ayında geçen yılın aynı dönemine göre “elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar” ve “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” sektörlerinde artarken; “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)”, “mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri”, “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri”, "motorlu taşıtlar” ve “birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektörlerinde azaldı. “Elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar”, “tekstil, hazır giyim ve ayakkabı” ve “diğer (akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, züccaciye, kırtasiye, vb.)” sektörlerindeki değişim ortalamanın üzerinde gerçekleşti. “Birden fazla türde ürün satan bakkal, market ve büyük mağazalar” sektörü mart ayında perakende güveninde en fazla düşüşü sergileyen sektör oldu.

Konya Hizmetler Sektörü Güven Endeksi geçen aya göre yükseldi:

Konya Hizmetler Sektörü Güven Endeksi geçen aya göre 2 puan yükselirken, geçen yıla göre 20 puan düşerek -30,7 puan değerini aldı. Türkiye genelini temsil eden Hizmetler Sektörü Güven Endeksi ise Mart 2019’da geçen aya göre 7,4 puan yükselirken, geçen yıla göre 15,5 puan düşerek -17,2 puan değerini aldı.

Mart ayında tüm alt sektörlerde düşüş yaşandı:

Mart ayında Konya’da hizmetler sektörüne alt sektörler itibarıyla bakıldığında, tüm sektörlerde geçen yıla göre düşüş olduğu görüldü. “Bilgisayar ve ilgili hizmetler”, “yayımcılık faaliyetleri”, “oteller ve restoranlar”, “hizmet faaliyetleri”, “finansal hizmetler” ve “danışmanlık faaliyetleri” sektörlerinde yaşanan düşüş ortalama düşüşün altında gerçekleşirken, “sağlık işleri ve sosyal hizmetler”, “posta ve telekomünikasyon hizmetleri“, “ulaştırma hizmetleri” ve “eğitim” sektörlerindeki düşüş ortalama düşüşün üzerinde gerçekleşti. Endeks değerine göre bir önceki yıla göre gözlenen azalmanın en yüksek olduğu sektör “eğitim” sektörü oldu.

Konya İnşaat Sektörü Güven Endeksi geçen aya göre düştü:

Konya İnşaat Sektörü Güven Endeksi, Mart 2019’da geçen aya ve geçen yılın aynı dönemine göre düştü. Endeks değeri, geçen yılın aynı dönemine göre 22,8 puan, geçen aya göre 5,3 puan düştü ve -52,3 puan değerini aldı. Mart 2019’da Türkiye genelini temsil eden inşaat sektörü güven endeksi -40,7 puan, AB-28’i temsil eden güven endeksi ise 4,6 puan değerini aldı.

Konya’da, istihdam 1 yılda 14 bin azaldı:

SGK verilerine göre Aralık 2018’de sigortalı ücretli (4/a) çalışanların sayısı Türkiye genelinde 14 milyon 229 bin, Konya’da ise 301 bin olmuştur.

Aralık 2017’den Aralık 2018’e sigortalı ücretli çalışan sayısı Türkiye’de 249 bin (yüzde 1,7), Konya’da 14 bin (yüzde 4,4) azalmıştır.

Konya’nın ihracatı geçen yıla göre arttı:

Konya’da ihracat 2019 yılı Ocak ayında 170,7 milyon dolar seviyesinde iken Şubat ayında bir önceki aya kıyasla yaklaşık 10,6 milyon dolar düşerken, bir önceki yılın aynı ayına kıyasla 24,1 milyon dolar artarak 160,1 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti. Türkiye’nin Şubat 2019 ihracatı ise 13,6 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.

Konya ihracatında ilk üç sırada şu ülkeler bulunmaktadır: Irak (20,4 milyon dolar), Almanya (10,5 milyon dolar) ve İspanya (7 milyon dolar).

“Kazanlar, makinalar, mekanik cihaz ve aletler” sektörü 44,3 milyon dolarlık ihracatı ile Şubat ayında Konya’nın toplam ihracatının %32,3’ünü oluşturmaktadır; geçen yılın aynı ayına göre sektörün ihracatı %16,7 artış göstermiştir.

Konya İli Ekonomik Göstergeler için tıklayınız.

221 52 52
Bu Web Sitesi, T.C. Mevlana Kalkınma Ajansının desteklediği "Yenilenen Tanıtım Vizyonu ile KTO" Projesi kapsamında hazırlanmıştır. İçerik ile ilgili tek sorumluluk Konya Ticaret Odası’na aittir ve T.C. Mevlana Kalkınma Ajansının görüşlerini yansıtmaz.
Sitemizdeki yazı ve resimlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Yazılım: CM Bilişim